עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
היי,
שמי פז גרימברג, בת 23, במקור מחולון.
סטודנטית שנה ב' לניהול מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
מטמיעת מערכות מידע בחברת מתודה מחשבים בע"מ.
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
נושאים
ארכיון

קהילות ידע ופלטפורמת ויקי

14/12/2018 11:12
Paz Grimberg
קהילות ידע, פלטפורמת ויקי, מיקור המונים

מהי קהילת ידע?

קבוצות אנשים בעלי אתגרים או אינטרסים משותפים, המתכנסות לצורך שיתוףבידע ויצירת ידע חדש.  בד"כ מדובר בשילוב של אתר ידע (המרכיב הווירטואלי) ומפגשים (המרכיבהאנושי), המאפשרים גם שיתוף של פריטיידע וגם קשר ושיתוף בין בעלי הידע.


צרכים ארגוניים הנענים באמצעות קהילת ידע:

  1.  חילופי מידע ותיאום בין מחלקות שונות או בעלי עניין המונע כפילויות וחזרהעל טעויות במקומות שונים בארגון.
  2.  העלאת רעיונות ופתרון בעיות תוך פרק זמן קצר יחסית.
  3.  יצירה של "מורשת ארגונית" באמצעותה ניתן להעביר ולהטמיעערכים ארגוניים.
צרכים אישיים הנענים באמצעות קהילת ידע:

  1.  פיתוח אמון, מחויבותוקשר רגשי של העובדים ביניהם וגם אל מול הארגון
  2. העצמת העובד ע"י מתן ביטוי אישי תורמת לחיזוק תחושת השייכות שלו לארגון.
  3. בניית רשת קשרים על ידי יצירת חיבור בין מומחים מקצועיים בעלי עניין משותףבאופן מאורגן, הפותח הזדמנויות להמשך שיתופי פעולה.

מהי פלטפורמת ויקי?

ויקי היא שיטה לבניית מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתבונערך על ידי כלל הגולשים, בשיטת מיקור המונים.

הערה: הטענה הנפוצה ביותר כנגד שיטה זו היא שהיא יוצרת תכניםבעלי אמינות הנמוכה. מצדדי השיטה, לעומת זאת, טוענים כי דווקא העובדה שאנשים רביםכותבים ונחשפים למידע, דווקא תורמת לכך שהמידע יהיה נייטרלי ומדויק יותר מאשר מידעשנבדק על ידי מעטים, גם אם הם מומחים.


צרכים ארגוניים הנענים באמצעות ויקי:

  1.  שיטת הויקי מאפשרת לתעד ידע בנושאים גדולים ומורכבים,כאשר התוכן הוא באמצעות דפים ולא בהודעות קצרות.
  2.  שיטת הוויקימאופיינת במהירות ובקלות יחסיוֹת שבהן כל משתמש יכול לערוך דפים ובנוסף, מספר עובדים יכולים לערוך ולעבוד על אותו הדף. כלומר בארגון נוצריםפחות קבצים כילא צריך לשמור גרסה לכל מסמך.
  3.  הידע נגיש מכלמקום, לכל גורם רלוונטי, בכל מצב, ומאובטח.
צרכים אישיים הנענים באמצעות קהילת ידע:

  1. יצירת ידע ארגוני חדש המורכב מידיעותיהם ותובנותיהם של כללהעובדים בארגון, ללא הבדלי מעמד ודרגה. תורם לתחושת השייכות של העובד לארגון.
  2. שיתופי פעולה בין גורמים שונים בארגון, ברמת הצוות וברמה הבין מחלקתית.
  3. הויקי מאפשר לעובדים הנפגשים עם האתגרים היומיומיים חיפוש נוח ויעיל של מידע רלוונטי שאולי כבר קיים בארגון.



 

בראייתי, עלאף תכונותיהן הדומות של פלטפורמת הויקי וקהילות הידע בארגון בכך ששתי השיטות תורמותרבות לזרימת הידע בארגון, תיעודו והפיכתו לנגיש, אין סתירה בין השיטות.

היתרוןהבולט של קהילות הידע הוא בקיום המפגשים הפיזיים בין העובדים בארגון לשם שיתוףבידע (בדגש על ידע סמוי) בנושא מסוים, השתתפות חוצת ארגון, קיום דיונים, הצעתפתרונות ורעיונות חדשים.

היתרוןהבולט של פלטפורמת הויקי הוא בהתמודדות עם כמויות גדולות של ידע עסקי מבחינת תיעוד, ניהול, שיתוף ואבטחת המידע.

 

כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: